Statsråd Sigrun Aaslands tale på Nasjonal konferanse for materialteknologi 2026

Publisert: 23. juni 2026

Forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland åpnet Nasjonal konferanse for materialteknologi 2026.

Aasland trakk frem materialteknologi som en av Norges viktigste industrinæringer og en forutsetning for teknologisk, industriell og bærekraftig utvikling. Det satte tonen for to dager med faglige presentasjoner, diskusjoner og kunnskapsdeling på tvers av industri, forskningsmiljøer og studenter.

Statsråden avsluttet med å legge vekt på kunnskapsdeling og realfagskompetanse:

«Slike møteplasser er svært verdifulle – for å skape samarbeid gjennom hele verdikjeden: prosessindustrien, oppstartsselskapene, forskningsinstituttene og universitetene.

Vi må ha riktig kompetanse innen matte, kjemi, informatikk, fysikk og teknologi, og studentene våre må forstå samspillet med mange områder. Fra ingeniører som skal pilotere løsninger i næringslivet, til forskere som skal modellere, simulere, jobbe i laboratorier, og bruke nyskapende KI til avanserte løsninger.«

Du kan lese hele åpningstalen på Regjeringens nettsider.

Materialteknologikonferansen er en bred faglig møteplass mellom industri og forskning, en arena for nettverksbygging, og et utstillingsvindu for unge forskere. Siden 1952 har Materialteknologikonferansen blitt arrangert annethvert år, vekselvis i Oslo og Trondheim.

Se årets deltagere, utstillere og program her!