25. april 2017 kl. 15:00 - 17:00
I Oslopakke 3 er det avtalt å innføre tids- og miljødifferensiert trafikantbetaling for å nå transport- og miljømål.
Bompenger går fra å være melkeku til også å regulere trafikken og påvirke kjøretøyparken. Dette kan få god effekt på luftkvaliteten i byen. Utslipp av nitrogenoksider fra trafikken er beregnet å minske betydelig. I 2022 er det beregnet at det blir 70 % færre som utsettes for høye NO2-verdier enn om dagens bomsystem ble videreført.
- Får vi så ren byluft som vi trenger?
- Vil dette hjelpe til å redusere trafikkmengden eller vil folk bare bytte til mer miljøvennlige kjøretøy?
- Og hva med vare- og næringstransporten i og gjennom byen, bør disse unntas for bompenger?
Bli kjent med hva som ligger i nytt konsept og hvilke viktige spørsmål som diskuteres!
Innlegg fra Oslopakke 3-sekretæritatet og brukerorganisasjoner.
Fagmøtet arrangeres av NVTF Østlandet i samarbeid med PF Samferdsel og Tekna Oslo.